De lente is aangebroken en dat is de tijd dat de jonge dieren worden geboren. Inmiddels kent mijn dochter alle boerderijdieren bij naam, dus de volgende stap is om de namen van jonge dieren te leren. In deze blog vertel ik je hoe ik dit doe.
Het belang van een grote woordenschat
Op dit moment sta ik niet meer voor de klas, maar ik maak wel allerlei educatief lesmateriaal. Natuurlijk geef ik mijn dochter niet echt les, maar ik ben wel heel bewust bezig met het vergroten van haar woordenschat.
Er wordt veel onderzoek gedaan naar woordenschat. Deze concluderen allemaal dat kinderen met een grote woordenschat het beter doen op school.
Woordenschat is vooral belangrijk voor het begrijpend lezen. Aangezien ons onderwijs talig is ingericht is dit een vaardigheid die een kind goed moet beheersen.
Kinderen die met een kleine woordenschat op school komen halen dit bijna niet meer in. De thuissituatie is dus van enorm groot belang.
Ik stimuleer dit eigenlijk heel spelenderwijs.
Boeken
Ik heb een enorme voorliefde voor boeken en door mijn werk (ik review kinderboeken) worden er regelmatig nieuwe boeken bezorgd. We zitten nu midden in de lockdown, maar hiervoor ging ik ook elke week met haar naar de bibliotheek.
Ik lees mijn dochter meerdere keren per dag voor en hierdoor kun je de woordenschat enorm vergroten. Ik zeg altijd: ‘Er zijn geen moeilijke woorden, alleen onbekende woorden.’ Ik noem een lammetje dus geen baby schaap. 😉
In deze blog vind je mijn favoriete boeken bij het thema lente. In het prentenboek ‘Dottie’s kuikens’ komen alle jonge dieren langs.
De boeken staan niet hoog in een boekenkast, maar altijd voor het grijpen. Naast onze bank staat een boekenrekje van Ikea met daarin prentenboeken.
Deze wissel ik elke paar weken. Ik probeer aan te sluiten bij het seizoen of ik sluit aan bij een bepaald thema.
Heb je thuis niet zoveel boeken, dan kun je ook de Voorleeshoek inzetten. Hier kun je gratis gebruik van maken als je lid bent van de bibliotheek. Hierop staan filmpjes waarin boeken worden voorgelezen.
Ik pak ook regelmatig zelf een boek. Het is voor kinderen belangrijk dat ze worden voorgelezen, maar ook dat ze anderen zien lezen. Goed voorbeeld doet volgen. Ze zien zo dat anderen ook plezier beleven aan het lezen.
Spel
Daarnaast zet ik regelmatig een ‘small world play’ voor mijn dochter klaar. Hier kan ze heerlijk mee spelen. Ik schreef eerder al een blog over sensorisch spel. Tijdens small world play maak je de wereld in het klein na.
Op de foto hierboven zie je dat ik een boerderij heb gemaakt. In de wei of stal staat steeds een moeder met haar kind. Tijdens het samenspelen benoem ik de dieren en zo krijgt ze onbewust de namen van de jonge dieren mee.
Ik vind het heel mooi om hier de dieren van Schleich voor te gebruiken. De dieren zijn namelijk realistisch en gedetailleerd gemaakt.
Er is bijvoorbeeld oog voor de juiste verhoudingen (heel leuk als je verschillende dieren naast elkaar zet) en de textuur van de vacht. Alle dieren worden ook met de hand geschilderd.
Tijdens het spelen benoem ik de namen, zingen we liedjes over boerderijdieren en praten we over wat een boer allemaal doet.
Ervaringen opdoen
Eigenlijk het belangrijkste voor peuters is het opdoen van ervaringen. Ik kan met haar over een lammetje praten, maar het blijft natuurlijk veel beter beklijven als ze ook echt een lammetje ziet.
Dus een tripje naar de kinderboerderij staat nog zeker op de planning.
Tijdens de lockdown is deze jammer genoeg dicht, maar gelukkig kunnen we vanuit ons huis heel makkelijk langs verschillendere boerderijen fietsen. Er is dan altijd van alles te zien.
Hoe doe jij dit?
Kort samengevat stimuleer ik de woordenschat van mijn peuter door boeken voor te lezen, door samen te spelen rondom het onderwerp en door haar ervaringen op te laten doen.
Ben jij bewust bezig met het stimuleren van de woordenschat?