Montessori thuis aanbieden

Ik heb tientallen opvoedboeken gelezen, maar voel me vooral aangesproken tot montessori. Deze pas ik dan ook grotendeels toe in de opvoeding van mijn dochter. In deze blog wil ik je hier graag wat meer over vertellen. Hoe kun je montessori thuis aanbieden?

Montessori voor thuis

Montessori draait trouwens niet (wat wel veel mensen denken) om alleen maar mooi speelgoed en aantrekkelijke werkjes. Montessori is een manier van leven. Het beïnvloed namelijk de manier hoe je met je kind omgaat.

De montessori-methode beschouwt kinderen als unieke personen die elk hun eigen pad volgen. Wij, de volwassenen, ondersteunen en begeleiden hen. En jawel hoor, daar hoort ook gewoon het stellen van grenzen bij. 😉

Montessori thuis aanbieden

Ik ben erg geïnspireerd geraakt door het boek Montessori voor thuis van Simone Davies, maar ik kijk ook graag filmpjes op Youtube van moeders die al veel ervaring hebben met deze opvoedstijl. Dit betekent trouwens niet dat ik alles op de montessori-manier doe. Uiteindelijk kijk ik wat bij mij (en mijn man) past, waar ik me prettig bij voel en wat voor ons haalbaar is.

Er zijn een aantal principes die kenmerkend zijn voor montessori en ik probeer dit zoveel mogelijk toe te passen in ons dagelijks leven. Ik geef je wat voorbeelden.

Montessori thuis aanbieden

1. De speelomgeving

Ik heb voor mijn dochter een eigen speelplek gecreëerd met materialen die afgestemd zijn op haar niveau. Tijdens het spelen observeer ik steeds haar spel. Wat vindt ze op dit moment leuk om te doen? Wat is nog te lastig of vindt ze niet meer leuk? In welke gevoelige periode zit ze nu?

Haar speelomgeving ziet er uitnodigend uit en heel overzichtelijk. Dus niet een grote speelgoedmand met daarin alle materialen. Ik zal hier de komende tijd wat meer informatie over delen.

2. Natuurlijk verlangen om te leren

Dr. Montessori onderkende dat kinderen intrinsiek gemotiveerd zijn om te leren. Dit zie ik bij mijn dochter duidelijk terug. Ze leert dingen door het steeds opnieuw te proberen en het gaat echt vanzelf.

Neem bijvoorbeeld de fase van het leren lopen. Ik liet haar zelf haar gang gaan en ze vond het heel leuk om dit te oefenen. Natuurlijk reageerde ik enthousiast als zij blij reageerde, maar ik stuurde dit niet. Ik nam haar bijvoorbeeld niet mee aan de hand om te oefenen en ik zei ook niet “Kom maar, zet maar een stapje”. Ik pakte haar pas bij haar hand als zij erom ‘vroeg’.

3. Vrijheid in gebondenheid

Nu wordt het iets ingewikkelder. Hier oefen ik namelijk zelf nog mee. Montessori is geen vrijheid – blijheid. Kinderen moeten zich aan bepaalde regels houden, maar binnen deze grenzen krijgen ze wel degelijk de vrijheid. Ze leren hierdoor respect en verantwoordelijkheid voor zichzelf, voor anderen en voor hun omgeving.

In de praktijk laat ik mijn dochter bijvoorbeeld haar tussendoortje kiezen. Wil je een appel of een peer? Zij mag bepalen wat ze eet, zolang ze dit maar aan tafel doet.

Montessori thuis aanbieden

4. Zelfstandigheid en zelfverantwoordelijkheid

En daar hoort ook deze vierde principe bij. Het eerste jaar vond ik bijvoorbeeld het eten vaak een strijd, maar dit heb ik helemaal los kunnen laten.

Nu bepaal ik wat ze als avondeten krijgt, maar zij bepaalt wat (bijvoorbeeld alleen het vlees) en hoeveel ze eet. Vervolgens haal ik zo neutraal mogelijk het bord weer weg. Ook eet ze zelf (eerst met haar handen en nu steeds vaker met een vork). En het werkt als een trein! Ik merk ook echt dat ze het heerlijk vind om het zelf te doen.

Ik oefen momenteel ook met het drinken uit een normale beker. Ze heeft geleerd om de beker voorzichtig met twee handen te pakken en kleine slokjes water te nemen. Heel grappig om te zien! Natuurlijk gaat het weleens mis, maar dat ruimen we samen weer op. Zo bestaat onze dag uit heel veel ‘nuttige’ leermomenten.

Wil je ook montessori thuis aanbieden?

Er zijn nog meer principes, denk aan de onbewust absorberende geest en het respect hebben voor het kind, maar ik houd het nu even bij bovenstaande vier.

Kort samengevat draait het o.a. om het natuurlijke verlangen om te leren en de zeggenschap over het eigen leerproces. Als volwassene richt je het huis zo in dat het kind succeservaringen kan hebben, wakker je de nieuwsgierigheid aan, stel je duidelijke basisregels en laat je het kind opbloeien tot hij/zij zelf wilt zijn.

Ben je enthousiast en wil je meer informatie? lk kan je dan zeker het boek van Simone Davies ‘Montessori voor thuis‘ aanraden!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.